Krzycząca kobieta

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami, stresem w rodzinie?

Każdy może mieć inny próg odporności na stres czy trudne emocje. To, co jednych wprawia w zakłopotanie i niemoc, dla innych może być czymś neutralnym. Warto poznać sposoby na radzenie sobie z trudnymi emocjami, by wiedzieć, jak okiełznać je w stresujących sytuacjach. Takie mają miejsce również w rodzinach. Jak więc opanować stres, złość czy strach?

Stres i trudne emocje w rodzinie

Stres odczuwa każdy z nas. Na niektórych może działać motywująco, na innych wprost przeciwnie. Przewlekłe odczuwanie stresu może być negatywne nie tylko dla naszej psychiki. Jak stres wpływa na zdrowie wyjaśnia artykuł w serwisie maxmag.pl, w niektórych przypadkach może on doprowadzić nawet do zawału. Warto więc wcześniej poznać metody, jak opanować nerwy, by odpowiednio reagować. Jeżeli chodzi o „trudne emocje”, takie właściwie nie istnieją. Są oczywiście stany, które wpędzają człowieka w smutek lub w złość, jednak nie dzieje się to bez przyczyny. Wszystkie negatywne emocje są przydatne, trzeba po prostu nauczyć się je opanować. Jak radzić sobie w trudnych chwilach? Jak walczyć ze stresem w rodzinie?

Znajdź czas dla siebie

Wszelkie stresujące sytuacje w rodzinie wymagają odreagowania. Najważniejsze, by w tym całym natłoku zajęć i obowiązków znaleźć czas dla siebie. Wiele osób nie potrafi się odprężać, żyje w przewlekłym stresie. Poświęcenie uwagi własnym przyjemnościom może nas nieco zrelaksować i sprawić, że nie będziemy myśleć o negatywnych emocjach, jakich niedawno doświadczyliśmy.

Zrelaksuj się

Wiele osób nie poświęca czasu na relaks. Tymczasem masaż, posłuchanie ulubionej muzyki, medytacja mogą pomóc nam w wyciszeniu i odpoczynku. To daje też możliwość zastanowienia się nad stresującą sytuacją, nad próbą jej rozwiązania, poprawienia relacji z daną osobą. Relaks sprzyja rozmyślaniom, które są konieczne w zrozumieniu własnych emocji.

Komunikacja z rodziną

Za wiele nerwowych sytuacji w rodzinach odpowiada brak komunikacji lub problemy z wyrażaniem własnych emocji. Chcąc to poprawić, należy nauczyć się ze sobą rozmawiać. Powszechnym błędem jest unikanie trudnego tematu. To nie rozwiąże problemu. Należy otwarcie komunikować się zarówno z dorosłymi członkami rodziny, jak i z dziećmi.

Pamiętaj o aktywności

Nic tak nie rozładowuje stresu jak aktywność fizyczna. Nieważne czy będzie to boks, czy jogging, warto ruszać się, by zadbać o zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Pomocny w tym może być nawet taniec, podczas którego wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Ruch w połączeniu z muzyką może wielu osobom przynieść ukojenie.

Korzystaj z pomocy specjalisty

Nie zawsze ze stresem lub złością można poradzić sobie samodzielnie. Czasem konieczna jest rozmowa z psychologiem lub terapeutą, by zrozumieć mechanizm działania pewnych osób, zachowań itp. Specjaliści podpowiedzą, jak można zapanować nad emocjami, wskażą techniki relaksacji i radzenia sobie ze stresem. Dzięki temu łatwiej będzie odnaleźć się w stresujących sytuacjach, nie tylko w rodzinie, ale i w szkole lub w pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *